ПРОГРАМА
РОБОТИ НАД ЄДИНОЮ НАУКОВО - МЕТОДИЧНОЮ ПРОБЛЕМОЮ
ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
Лиманського міського Центру позашкільної роботи
на 2020 - 2025 рр.
«Інноваційні освітні технології як засіб розвитку творчої активності підростаючого покоління»

Обгрунтування науково-методичної проблеми ЦПР.

Актуальність проблеми.

Українська освіта ХХІ ст. потребує кардинальних змін у структурі, змісті й технологіях навчання.

Головна причина, що впливає на ситуацію у галузі освіти - прискорення темпів розвитку різноманітних технологій та пов’язаних з ними соціальних процесів у суспільстві. Швидкість появи нових технологій значно випереджає можливості реагування системи освіти на ці зміни. За таких умов виникає потреба у підготовці учня, який здатний вчитися упродовж життя, діяти та самостійно приймати рішення у різних життєвих ситуаціях.

Реалії сьогодення вимагають від молодого покоління бути готовими долучитися до активної суспільної діяльності, бути здатними практично розв’язувати життєві та професійні проблеми, що постають перед ними, свідомо робити моральний вибір та знаходити нестандартні рішення в складних ситуаціях і нести за них відповідальність.

Актуальність вибору науково-методичної проблеми зумовлена запитом суспільства на забезпечення сучасної якості освіти із збереженням її фундаментальності та урахуванням відповідних державних і особистісних потреб та інтересів. Успішність реалізації довгострокових перспектив розвитку вітчизняної освітньої галузі пов’язується з формуванням конкурентоспроможної, самостійної, творчої, активної, мобільної особистості, умотивованої до самонавчання, оволодіння досягненнями сучасної науки і технологій, інтеграції в національний і світовий простір.

Рівня освіченості, що відповідає потребам часу, можна досягти за умови спрямованості освітнього процесу на розвиток умінь і навичок особистості, застосування на практиці здобутих знань із різних напрямів діяльності, успішної адаптації людини в соціумі, професійної самореалізації, формування здібностей до колективної діяльності та самоосвіти.

Вирішення цих завдань можливе при організації освітнього процесу за умови модернізації та впровадження в практику інноваційних технологій, які є альтернативою методу передачі знань і їх пасивного засвоєння учнями, і дозволить досягти освітніх цілей, що втілюють потреби суспільства і держави.

Науково-теоретична база актуальності методичної теми підкріплена наступними нормативно-правовими документами: закони України «Про освіту», «Про позашкільну освіту», «Про охорону дитинства», Національною доктриною розвитку освіти, Положенням про позашкільний навчальний заклад та ін. Концептуальні положення щодо змісту позашкільної освіти, форм її організації, стратегії розвитку розкрито в Державній національній програмі «Освіта. Україна. XXI століття», Стратегії національно-патріотичного виховання, затвердженої наказом Президента України у 2015 році та ін.

Сучасні соціальні запити спрямовують педагогічні колективи позашкільних закладів освіти на використання досягнень психолого-педагогічної науки. Зокрема, для формування концепцій організації освітньо-розвивальної та виховної роботи в позашкільних навчальних закладах важливими є праці Л. Виготського, Д. Ельконіна, Г. Пустовіта, В. Роменця, С. Рубінштейна, В. Сухомлинського, К. Ушинського та ін., де визначено теоретичні засади формування творчої особистості; теорія особистісно орієнтованого виховання, що розроблена І. Бехом; наукові доробки Ш. Амонашвілі, В. Давидова, П. Гальперіна, А. Запорожця, О. Леонтьєва, Б. Нікітіна та інших, що висвітлюють положення теорії розвивального навчання; дослідження В. Вербицького, Л. Ковбасенко, Л. Павлової, Г. Пустовіта, В. Редіної, Т. Сущенко, що розкривають організаційно-педагогічні засади діяльності системи позашкільної освіти України.

Сучасна освіта тяжіє до оновлення цілей і змісту на основі компетентнісного підходу та особистісної орієнтації, урахування світового досвіду та принципів сталого розвитку; перебудови освітнього процесу на засадах «розвиваючої педагогіки», спрямованої на раннє виявлення задатків у дітей та їх найповніше розкриття з урахуванням вікових та психологічних особливостей; забезпечення системного підвищення якості освіти на інноваційній основі; запровадження освітніх інновацій та інформаційних технологій; розвитку індустрії сучасних засобів навчання (навчально-методичних, електронних, технічних, інформаційно-комунікаційних тощо).

Доцільність вибраної проблеми зумовлена необхідністю усунення виявлених суперечностей, що об’єктивно мають місце в практиці роботи, а саме:

- формуванню мотиваційної, теоретичної та функціональної готовності до інноваційної, пошуково-експериментальної діяльності;

- формуванню сучасного стилю мислення з його характерними ознаками: креативністю, системністю, гнучкістю, динамізмом, перспективністю, об’єктивністю, концептуальністю тощо;

- засвоєнню ефективних стратегій та технологій удосконалення освітнього процесу, самореалізації, життєтворчості у провідних сферах життя (професійній діяльності ), соціальному середовищі;

- поєднанню, взаємозв’язку, взаємодоповненню професійного і особистісного зростання, мотивації неперервного саморозвитку;

- створенню власної діяльності, в якій органічно поєднуються індивідуальні якості та нормативні вимоги.

МЕТА РОБОТИ:

запровадження в освітній процес інноваційних технологій, які спрямовані на формування самостійної, творчої, активної та мобільної особистості, умотивованої до самореалізації, здатної вчитися упродовж життя, діяти та самостійно приймати рішення у різних життєвих ситуаціях.

Завдання:

1. Вивчити моделі навчальної взаємодії, які базуються на новітніх технологіях навчання та виховання, що націлені на формування життєво компетентної особистості.

2. Забезпечити формування мотиваційної, методичної, технологічної готовності педагога до реалізації завдань.

3. Системно впроваджувати в педагогічну практику інноваційні освітні технології, які спрямовані на розвиток творчої особистості.

4. Розробити методику моніторингу розвитку творчої особистості шляхом використання інноваційних освітніх технологій на формування життєво компетентної особистості.

ОСНОВНІ НАПРЯМИ РЕАЛІЗАЦІЇ НАУКОВО – МЕТОДИЧНОЇ ПРОБЛЕМИ:

«Інноваційні освітні технології як засіб розвитку творчої активності підростаючого покоління»

Термін реалізації програми: 2020 /2025 роки

ЕТАПИ РОБОТИ НАД НАУКОВО-МЕТОДИЧНОЮ ПРОБЛЕМОЮ:

І ЕТАП.

Організаційно-теоретичний (червень- серпень 2020 р) – визначення проблеми, шляхів її реалізації, теоретичне осмислення педагогічних ідей та ознайомлення з ППД з даної теми. Накопичення теоретичного матеріалу.

ІІ ЕТАП. Практично-діяльнісний (2020-2021н.р. – 2022-2023 н.р.) -

впровадження інноваційних освітніх технологій в освітній процес, розробка практичних рекомендацій, формування перспективного педагогічного досвіду на основі педагогічних ідей методичної проблеми.

ІІІ ЕТАП. Дослідження результативності (2023-2024 н.р.) - вивчення досвіду

роботи педагогів щодо науково - методичної проблеми, визначення рівня опанування педагогічним колективом інноваційних освітніх технологій. Аналіз впливу даних технологій на розвиток творчих здібностей учнів.

ІV ЕТАП. Узагальнюючий, підсумковий (2024-2025 н.р.) – узагальнення та

аналіз результатів опанування науково-методичною проблемою, систематизація накопиченого досвіду в ЦПР.

Підбиття підсумків роботи над науково-методичною проблемою в ЦПР.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ РОБОТИ НАД НАУКОВО - МЕТОДИЧНОЮ ПРОБЛЕМОЮ

1. Підвищення якості освіти, підвищення рівня вихованості, розвитку творчого потенціалу учнів та вихованців.

2. Підвищення професійної компетентності, креативності педагогів.

3. Удосконалення системи науково-методичної роботи.

4. Поширення за межами ЦПР кращого досвіду, створеного у середині колективу.

5. Системне використання набутого досвіду на практиці.

ПЕРСПЕКТИВНИЙ ПЛАН РОБОТИ НАД НАУКОВО-МЕТОДИЧНОЮ ПРОБЛЕМОЮ

«Інноваційні освітні технології як засіб розвитку творчої активності підростаючого покоління»

І етап: 2020/2021 навчальний рік - організаційно-теоретичний

Мета: формування методології роботи над єдиною науково-методичною проблемою; науково-теоретичне засвоєння методичної проблеми.

Завдання:

  • визначення науково-методичної проблеми та шляхів її реалізації;
  • організація теоретичного вивчення методичної проблеми педагогами;
  • ознайомлення з нормативною базою освіти з проблеми;
  • аналіз літератури та складання переліку рекомендованої літератури з

методичної проблеми;

  • аналіз досвіду впровадження проблеми (зарубіжного і вітчизняного);
  • осмислення кожним педагогом власного досвіду у контексті обраної проблеми.

Зміст роботи:

1. Складання програми дослідження визначеної методичної проблеми, забезпечення послідовності накреслених заходів, їх взаємодія з іншими напрямами педагогічного процесу.

2. Створення творчої групи з планування системи заходів, спрямованих на вирішення запропонованих завдань щодо реалізації методичної проблеми.

3. Вивчення науково-методичної літератури з проблеми.

4. Визначення провідних напрямків діяльності усіх напрямів ЦПР методичної роботи з питань реалізації методичної проблеми.

5. Визначення напрямків діяльності методичних об’єднань керівників гуртків щодо реалізації методичної проблеми.

6. Ознайомлення педагогічного колективу з досягненнями психолого- педагогічної науки, існуючим педагогічним досвідом з даної методичної проблеми.

7. Діагностування педагогів з метою вивчення рівня обізнаності та володіння інноваційними освітніми технологіями в освітньому процесі.

8. Підготовка та проведення в ЦПР засідань педагогічних та методичних рад з відповідною тематикою.

9. Оформлення довідково-інформаційних матеріалів з визначеної проблеми в методичну кабінеті ЦПР.

Форми роботи: анкетування, діагностування, теоретичні семінари, консультації, самоосвіта, планування, конструювання, моделювання.

Очікувані результати:

  • психологічна готовність педагогів ЦПР до підвищення фахової майстерності, професійної компетентності в процесі роботи над науково-методичною проблемо;
  • високий рівень володіння педагогами науково-теоретичною базою, осмислення ППД з даного питання.
  • визначення рівня обізнаності та інноваційними освітніми технологіями в освітньому процесі.

ІІ етап: 2020/2021 - 2021/2022 навчальні роки - практично-діяльнісний (практичне дослідження теми)

Мета: впровадження досвіду реалізації нової педагогічної ідеї (на базі розроблених і уточнених рекомендацій) у масову практику педагогів ЦПР, трансформація ідей педагогічної науки в педагогічну практику, формування перспективного педагогічного досвіду на основі педагогічних ідей методичної проблеми.

Завдання:

  • розробка методичних рекомендацій для всіх учасників освітнього

процесу, спрямованих на вирішення проблеми та отримання нової якості;

  • порівняльний аналіз свого досвіду з рекомендаціями;
  • організація контрольно-аналітичних заходів;
  • впровадження основних положень теорії в практику роботи.

Зміст роботи:

1. Спрямування всіх напрямів методичної роботи на практичне оволодіння педагогами інноваційними технологіями.

2. Організація системи самоосвіти педагогів:

- формування особистої педагогічної методичної теми й узгодження її з науково-методичною темою ЦПР;

- вибір, аналіз нових методів роботи у відповідності до обраної теми, використання їх на практиці;

- осмислення, узагальнення своєї діяльності та порівняльний аналіз позитивних результатів з рекомендаціями.

3. Проведення відкритих заходів, занять педагогами.

4. Розробка рекомендацій щодо впровадження педагогічних інновацій в практику.

5. Вивчення адміністрацією ЦПР шляхів реалізації педагогами закладу даного питання через відвідування занять, інших заходів. Надання допомоги тим працівникам, в яких є утруднення з вирішення проблеми.

6. Аналіз досвіду реалізації науково-методичної теми та коригування заходів.

7. Моніторинг якості проведення занять, результативності навчання, ефективності та продуктивності занять.

8. Організація роботи щодо створення системи власних напрацювань кожним педагогом, педагогічним коллективом ЦПР.

Форми роботи: семінар-практикум, психологічний тренінг, взаємовідвідування занять, педагогічні та методичні ради, МО, майстер-класи, лекції, педагогічні дискусії, дидактичні ігри, вебінари, самоосвіта, анкетування, спостереження та аналіз занять, планування, конструювання, творчі звіти.

Очікувані результати:

  • створення умов для забезпечення кожному вихованцю рівного доступу до якісної освіти шляхом оптимального впровадження педагогами ЦПР інноваційних технологій в освітній процес.
  • Формування ППД педагогів ЦПР з методичної теми.

IІІ етап: 2022-2023, 2023-2024 навчальні роки - дослідження результативності.

Мета: вивчення та узагальнення досвіду роботи керівників гуртків ЦПР щодо науково -методичної теми, визначення рівня опанування педагогічними колективами новими технологіями. Аналіз впливу нових технологій на формування життєвої компетенції учнів.

Завдання:

  • вдосконалення системи роботи педагогів у контексті роботи над

методичною темою;

  • системне впровадження інновацій в практику діяльності керівників

гуртків;

  • аналіз результативності реалізації науково-методичної теми за

напрямами: рівень компетентностей учнів та вихованців, рівень володіння педагогами інноваційними технологіями у освітньому процесі.

Зміст роботи:

1. Розробити критерії оцінювання ефективності роботи над науково-методичною темою педагогів ЦПР.

2. Вивчити та узагальнити перспективний педагогічний досвід педагогів ЦПР,

сприяти його поширенню шляхом друку презентації на сайті ЦПР.

3. Контроль адміністрацією ЦПР роботи колективу над науково-методичною темою: аналіз інформації про стан реалізації, планування контролю за виконанням науково-методичної теми, координація роботи над темою колективу ЦПР, організація семінарів, відкритих занять з метою узагальнення досвіду роботи над єдиноюметодичною темою.

Форми роботи: семінар-практикум, психологічний тренінг,

взаємовідвідування занять, педагогічні та методичні ради, МО, майстер-класи, педагогічні дискусії, дидактичні ігри, педагогічна самоосвіта, анкетування, спостереження та аналіз занять, творчі звіти.

Очікувані результати:

  • Завершення впровадження технології та визначення оптимальних видів і форм організації науково-методичної роботи з педкадрами; окреслення основних напрямків і результатів наукових і практичних пошуків роботи.
  • Підвищення результативності навчальної діяльності, формування в учнів соціальних, інформаційних, комунікативних, життєтворчих компетентностей, навичок самоосвіти, саморозвитку, продуктивної творчої праці. Поширення кращого педагогічного досвіду з використання інноваційних технологій на практиці.

ІVетап: 2024/2025 навчальний рік – узагальнюючий, підсумковий

Мета: узагальнення та аналіз результатів роботи над науково-методичною темою, узагальнення досвіду роботи педагогами, систематизація накопиченого досвіду. Підбиття підсумків роботи над науково-методичною темою.

Завдання:

  • обробка даних про хід реалізації методичної теми;
  • співвідношення отриманих результатів з поставленими цілями;
  • оформлення, опис перебігу та результатів освоєння нововведення;
  • розробка рекомендацій щодо вдосконалення освітнього процесу;
  • аналіз створення дидактико-методичного, матеріально-технічного забезпечення інновації;
  • узагальнення ППД;
  • впровадження позитивних результатів у практику роботи.

Зміст роботи:

1. Проведення творчих звітів МО про результати роботи над методичною темою.

2. Створення банку даних щодо результатів науково-методичної роботи.

3. Презентація методичних надбань педагогічного коллективу ЦПР з метою популяризації позитивного практичного досвіду роботи шляхом публікацій кращих методичних знахідок у фахових періодичних виданнях.

4. Проведення підсумкового засідання з опанування науково-методичної теми.

Форми роботи: творчі звіти методичних об’єднань про результати роботи надметодичною темою, засідання науково-методичної ради, оформлення портфоліо досягнень, виставка матеріалів перспективного педагогічного досвіду.

Очікувані результати:

  • Вдосконалення освітнього процесу, підвищення його результативності.
  • Підвищення фахової майстерності та професійної компетентності педагогів ЦПР.
  • Самореалізація особистості педагога та учня в освітньому процесі.
Кiлькiсть переглядiв: 16